جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 17 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
سخن وزیر یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۲:۳۸:۴۵

وزیر نفت خبر داد
برنامه‌ریزی وزارت نفت برای جهش در صنعت پتروشیمی
ایران دریلینگ: وزیر نفت از برنامه‌ریزی وزارت نفت برای جهش بزرگ در صنعت پتروشیمی کشور خبر داد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از شانا، بیژن زنگنه صبح یکشنبه ٢٢ آذرماه در دوازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با اشاره به نهایی شدن روند مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ١+٥  و لغو تحریم‌ها در روزهای آینده گفت: با لغو تحریم‌ها صنعت پتروشیمی ایران قدم به دوران جدید خواهد گذاشت و می‌توانیم به تحقق کامل برنامه‌های موجود در چشم انداز ٢٠ ساله کشور امیدوار باشیم.

وزیر نفت با اشاره به اجرای سیاست‌های اصل ٤٤ در صنعت پتروشیمی ایران افزود: هم اکنون محوریت توسعه این صنعت به بخش خصوصی و تعاونی‌ها واگذار شده و مهمترین بحث در این صنعت، تأمین پایدار خوراک و ایجاد زیرساخت‌ها از سوی NPC است. وی با تأکید بر اینکه برای صنعت پتروشیمی ایران جهش بزرگی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: براساس قیمت‌های محصولات پتروشیمی در سال ٩٢، ارزش محصولات پتروشیمی ایران براساس برنامه‌ریزی‌ها به ٧٠ میلیارد دلار خواهد رسید؛ وانگهی رسیدن به این هدف، نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم، فناوری روز و بازاریابی است.

وزیر نفت تأمین خوراک را مهمترین بحث کنونی صنعت پتروشیمی دانست و ادامه داد: ایران خوراک به اندازه کافی در سواحل خلیج فارس برای مجتمع و طرح‌های جدید دارد و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در طرح‌های جدید تولید الفین‌ها از ان جی ال و اتان و پروپان برنامه‌ریزی شده است. زنگنه گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تولید اوره از ٤,٥ میلیون تن کنونی به ١٣ میلیون تن و متانول از ٥ میلیون تن کنونی به ١٥ میلیون تن خواهد رسید. وی تصریح کرد: با تکمیل فازهای پارس جنوبی تا سال ٢٠١٧، اتان، پروپان و نفتا به اندازه کافی برای طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی به عنوان خوراک وجود خواهد داشت. همچنین با تکمیل طرح‌های پالایشگاهی کشور ظرف ٣ سال آینده، نفت سفید و مازوت مازاد بر نیاز کشور وجود خواهد داشت که می‌تواند خوراک صنایع پتروشیمی شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران دسترسی به خوراک مناسب است، اظهار کرد: با تکمیل طرح‌های پالایشگاهی در بخش نفت و گاز بیش از ١٢ میلیون تن ال پی جی، ٤,٥ میلین تن اتان، ١٣ میلیون تن نفتا علاوه بر خوراک‌های موجود آماده تخصیص به سرمایه‌گذاران است؛ ضمن آن که خوراک گاز نیز به اندازه کافی در دسترس سرمایه‌گذاران قرار دارد. وی سیاست وزارت نفت را حمایت از بخش خصوصی و تعاونی‌های فعال در صنعت پتروشیمی دانست و گفت: همزمان با حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی تمایل داریم سرمایه‌گذاران خارجی نیز در این صنعت حضور داشته باشند.
وزیر نفت با اشاره به دسترسی به فناوری‌های پیشرفته در صنعت پتروشیمی افزود: ما از ادامه همکاری موثر با شرکت‌های تراز اول به منظور انتقال فناوری استقبال می‌کنیم. وی با بیان اینکه ایران پس از تحریم با ایران پیش از تحریم بسیار متفاوت است، ادامه داد: شرکت‌های خارجی که پیش از این در ایران حضور داشته‌اند می‌توانند به نام خودشان در ایران شعبه تاسیس کرده و با حمایت ما به انتخاب شرکای راهبردی ایرانی در این زمینه اقدام کنند. زنگنه، ایران را مرکز ثقل انرژی در منطقه دانست و افزود: ارزانترین نیروی تحصیلکرده، دسترسی به بازارهای منطقه و داشتن منابع انرژی از جمله مزیت‌هایی است که سرمایه‌گذاری را در ایران از توجیه اقتصادی برخوردار می‌کند.

وی با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی و همچنین حجم عظیم تولید محصولات در این زمینه تصریح کرد: سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌تواند زمینه توسعه این صنعت را فراهم کند. زنگنه، سیاست وزارت نفت را حضور در عرصه بین‌المللی بازرگانی پتروشیمی دانست و تاکید کرد: از جمله تصمیم‌های مهم در این زمینه واگذاری اجرای طرح‌های ان جی ال به بخش خصوصی و تعاونی است. وزیر نفت ادامه داد: براین اساس، اجرای واحدهای ان جی ال جدید در یک بسته و زنجیره بالادستی در برنامه قرار دارد.

وی همچنین با بیان اینکه از اجرای واحدهای پروپیلین در داخل سرزمین حمایت می‌کنیم، افزود: اصرار داریم تاسیس این واحدها همراه با ایجاد صنایع پایین دستی باشد؛ ضمن اینکه به دنبال این نیستیم تا پروپیلین را صادر کنیم بلکه تاکید داریم تا از آن محصولات دیگری را ساخته و صادر کنیم. زنگنه با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت و وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، افزود: براین اساس بالاترین تخفیف در قیمت خوراک تا ٣٠ درصد برای احداث زنجیره‌های پایین دستی دیده شده است که این اختیار از سوی دولت در اختیار وزارت نفت قرار داده شده است.

وزیر نفت با اشاره به جایگاه جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: امروز این شرکت باید در حوزه ایجاد زیربنا و هدایت سرمایه‌گذاران برای حضور در صنعت پتروشیمی فعالیت داشته باشد. زنگنه، مهمترین نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی را رگولاتوری در این صنعت دانست و ادامه داد: از دیگر وظایف این شرکت جلوگیری از اقدام‌های بر هم زننده رقابت سالم است. وزیر نفت در پایان گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین در حوزه زیرساخت‌ها به کمک و حمایت از سرمایه‌گذاران همسو با سیاست‌های تببین شده در این زمینه اقدام خواهد کرد.


  کد خبر : 811
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :